Blog  

Achter de schermen bij developer Niels

Smile Software

Voor de Suites en Modules van Smile maken we gebruik van ons eigen softwareplatform – 100% zelfgebouwd en van Nederlandse bodem. Die software ontstaat natuurlijk niet zomaar, daar zijn de diverse developers die Smile rijk is intensief bij betrokken. Maar wat doet een developer nu? En wat merk je daar van als gebruiker van Smile? Niels, één van onze ervaren developers, geeft een kijkje in de keuken.

Hij beschrijft zijn functie en dagelijkse werkzaamheden in het kort als volgt: “Simpel gezegd ontwikkel je software, dus de code achter onze de Smile Saas Suites, losse modules en Enterprise oplossingen van Smile is door ons als developers ontwikkeld. Wij zorgen er onder andere voor dat bugs (kleine foutjes) in de software opgelost worden maar ook dat er nieuwe functionaliteiten worden gemaakt.”

Van onderdeel tot eindproduct

Developers bouwen de software waarmee de consultants van Smile een oplossing kunnen configureren voor gebruikers. Developers verzinnen dus niet hoe het eindproduct er uit moet komen te zien, dat is aan de consultants. “Wij maken de onderdelen die een eindproduct mogelijk maken. Je kunt het een beetje vergelijken met Lego. Als developers maken we legoblokjes, en de consultants gebruiken vervolgens die legoblokjes om bijvoorbeeld een kasteel te maken. Als klanten bij consultants om functionaliteit vragen die er nog niet is en ook nog niet geconfigureerd kan worden, dan gaan wij het bouwen. Dat geldt voor zowel externe klanten, de gebruikers, als interne klanten – collega’s dus.”

Continu proces van bouwen & testen

“We werken met een ticketsysteem. Als er iets in de software gemaakt of opgelost moet worden wordt daar een ticket voor aangemaakt. Je krijgt dan één grote takenlijst, waarvan we op basis van prioriteit en volgorde tickets oppakken. Als je een ticket hebt afgerond komt het op de ‘verify’ lijst te staan om getest te worden.”
“Dan wordt je werk door een collega-developer nagelopen volgens het ‘vier ogen’ principe. Je kan immers zelf altijd een foutje maken, dan is het fijn als een collega die er uit weet te vissen. Ook is het een mooie leercyclus. Ik doe dingen op een andere manier dan mijn collega’s. Je leert van de anderen hoe zij het doen en doet zo inspiratie op.”

“Het is dus voor controle én kennisoverdracht. Iedere maandag zitten we samen met de developers, functioneel architect, support, productmanager en één van de consultants samen om de items die geverifieerd zijn aan elkaar te tonen. Je laat letterlijk zien wat je hebt gemaakt of gedaan.”

Huidige ontwikkelprojecten

“We hebben zojuist een major release, versie 3.5, afgerond en daarbij een nieuwe module Vragenlijsten gelanceerd. Beiden grote projecten waar we meerdere maanden mee bezig zijn geweest. Nu maken we een begin met de volgende major release, de 3.6. Verder focussen we dit jaar vooral op het vernieuwen voor gebruikers, en gaan we ook zaken voor beheerders beter en makkelijker maken.” Onder andere de vernieuwing van front end (hoe de applicatie er uit ziet) naar een single page applicatie voor betere en snellere gebruikerservaring hebben de developers hiervoor gemaakt in versie 3.5.

De developers hebben voor eerdere versies ook verschillende grote en belangrijke functionaliteiten gemaakt, waaronder de multiselect mogelijkheid, georganiseerde weergave (organized view), kruistabellen en meertaligheid. Gebruik jij regelmatig één van deze functionaliteiten als je in Smile werkt? Dan weet je nu wat de invloed van Niels en zijn collega’s is geweest.

Nieuwe module

De Vragenlijst module zien?

Vraag dan een online demo aan! We laten je graag zien hoe jouw organisatie deze module kan inzetten.

mobiel_foto